MORGENS

Szolgáltatásaink, saját fejlesztésű termékeink, melyekkel segítségedre lehetünk az értékesítés, vendégszerzés és a sikeres marketing kommunikáció területén.

Főoldal / Blog / Mérési nehézségek

Mérési nehézségek

2022. 09. 12.
Összefoglaló - hogyan is értelmezzük a hirdetési platformjaink és a Google Analytics egymástól néha merőben eltérő statisztikai jelentéseit! Mérési nehézségek

Biztos Te is sokszor bosszankodtál már amiatt, hogy sehogy sem stimmelnek össze a Google Analyticsben, a Google Adsban vagy a Facebook hirdetésekben szereplő statisztikai adatok, bevételek. A hiba nem a jelentésekben, hanem az egyes platformok eltérő mérési sajátosságaiban keresendő. 


Kezdjük is rögtön egy példával, ami tökéletesen szemlélteti mindezt:

Az alábbi kép egy Facebook Ads kampány bevételi adatait mutatja a Google Analytics rendszerében:

A Google Analytics jelentése alapján – a Facebook Ads 19 db foglalást, és 4.103ezer HUF bevételt generált.


  

Ugyanezt az időszakot vizsgálva a Facebook hirdetési rendszerében már 256 db webes vásárlást látunk 61.543ezer HUF értékben. 

Igen, ez valóban ÓRIÁSI különbség!

Joggal várhatnánk azt, hogy a vásárlások, és a konverziós értékek (legalább közel) azonosak legyenek!

Ebben a blogbejegyzésben igyekszünk megfejteni az adateltérések okát a Google Analytics és az olyan hirdetési platformok között, mint a Google Ads és a Facebook Ads, így jobban átláthatóvá válik, hogyan teljesítenek VALÓJÁBAN digitális marketing kampányaid.


Google Analytics adatok

Mielőtt belevágnánk, nézzük meg először azt, hogy melyik platform honnan is gyűjti össze, és készít jelentést az adatokról.

A Google Analytics (UA) ”session based” vagyis “munkamenet-alapú”, ami azt jelenti, hogy amikor valaki felkeresi a webhelyed, a Google Analytics nyomon követi mit csinál, mindaddig, amíg következők valamelyike ​​meg nem történik:

Fontos megjegyezni, hogy a Google Analytics konverziói (vagy célok) a “last click” vagyis az „utolsó kattintás” modellt használják, ami sajnos egyáltalán nem felel meg a mai vásárlási útvonalak valós követésére. 


Hogy néz ki a “last click” modell a Google Analyticsben?

Ez azt jelenti, hogy a GA a konverziót teljes mértékben annak a forgalmi forrásnak/hirdetésnek tulajdonítja, amerre a felhasználó utoljára kattintott.

Tehát ha valaki rákattint a Facebook-hirdetésedre, de nem konvertál, ám később visszatér úgy, hogy a Googleben rákeresett a márkára, akkor az „organic” kapja meg a konverziót – nem a Facebook-hirdetések – mivel az „organic” volt az „utolsó” konverzióhoz vezető érintkezési pont. Vagy, ha pl. egy felhasználó a vásárlási útvonal során interakcióba lépett egy Facebook, majd Google Ads hirdetéssel, de végül a kiküldött hírlevélből hajtotta végre a vásárlást, akkor az Analytics az utolsó érintési ponthoz, vagyis a hírlevélhez fogja rendelni a konverzió, és a konverziós érték 100%-át. A Google Analytics tehát egyszerűen “alulértékeli” a konverziós útvonalban szereplő interakciókat - a mi fenti példánk esetében a FB Ads - jelentős részét. Egy marketinges számára azonban maga a vásárlási útvonal sokkal izgalmasabb információkkal szolgálhat. Ahogy a fenti példák is mutatják, egy konverzió sokkal több annál, mint aminek a Google Analytics rendszerében látszik.


A fentiekkel szemben a PPC csatornák a következő mérési modelleken alapulnak:


Fontos beszélnünk még a Segített konverzió fogalmáról, mely minden olyan hirdetés vagy forgalmi forrás, mely ugyan a konverziós útvonal része, de nem az utolsó hirdetésre/forgalmi forrásra történő kattintás. A segített konverziók arányára szintén találunk elemzést a GA rendszerében, íme egy példa:



Ez a mutató segít meghatározni a különböző csatornacsoportok segítő arányát.
A Google Analytics a következőképpen számolja ki: Egy csatornacsoport összes segített konverziója osztva a csatornacsoport összes utolsó kattintásával.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egyik vagy másik csatorna jobb, vagy hasznosabb, mint a másik, az elemzésük csupán abban segít, hogy lássuk, az egyes eszközök milyen szerepet játszottak a megvalósult konverziókban. A marketing stratégia kialakításánál, a döntéshozatalnál pedig jó tudni, hogy melyek lehetnek azok a csatornák, amik teljesítményüknél fogva nagyobb figyelmet érdemelnek a jövőben!


Összefoglalva pedig egy kis vizuális segítség a mérési modellek áttekintéseként: