Szolgáltatásaink, saját fejlesztésű termékeink, melyekkel segítségedre lehetünk az értékesítés, vendégszerzés és a sikeres marketing kommunikáció területén.
Mérési nehézségek

Biztos Te is sokszor bosszankodtál már amiatt, hogy sehogy sem stimmelnek össze a Google Analyticsben, a Google Adsban vagy a Facebook hirdetésekben szereplő statisztikai adatok, bevételek. A hiba nem a jelentésekben, hanem az egyes platformok eltérő mérési sajátosságaiban keresendő.
Kezdjük is rögtön egy példával, ami tökéletesen szemlélteti mindezt:
Az alábbi kép egy Facebook Ads kampány bevételi adatait mutatja a Google Analytics rendszerében:
A Google Analytics jelentése alapján – a Facebook Ads 19 db foglalást, és 4.103ezer HUF bevételt generált.
![]() |
Ugyanezt az időszakot vizsgálva a Facebook hirdetési rendszerében már 256 db webes vásárlást látunk 61.543ezer HUF értékben. Igen, ez valóban ÓRIÁSI különbség! Joggal várhatnánk azt, hogy a vásárlások, és a konverziós értékek (legalább közel) azonosak legyenek! Ebben a blogbejegyzésben igyekszünk megfejteni az adateltérések okát a Google Analytics és az olyan hirdetési platformok között, mint a Google Ads és a Facebook Ads, így jobban átláthatóvá válik, hogyan teljesítenek VALÓJÁBAN digitális marketing kampányaid. |
Google Analytics adatok
Mielőtt belevágnánk, nézzük meg először azt, hogy melyik platform honnan is gyűjti össze, és készít jelentést az adatokról.
A Google Analytics (UA) ”session based” vagyis “munkamenet-alapú”, ami azt jelenti, hogy amikor valaki felkeresi a webhelyed, a Google Analytics nyomon követi mit csinál, mindaddig, amíg következők valamelyike meg nem történik:
- 30 perc inaktivitás
- éjfél
- a felhasználó egy adott kampányon keresztül érkezik, távozik, majd egy másik kampányon keresztül tér vissza
Fontos megjegyezni, hogy a Google Analytics konverziói (vagy célok) a “last click” vagyis az „utolsó kattintás” modellt használják, ami sajnos egyáltalán nem felel meg a mai vásárlási útvonalak valós követésére.
Hogy néz ki a “last click” modell a Google Analyticsben?
Ez azt jelenti, hogy a GA a konverziót teljes mértékben annak a forgalmi forrásnak/hirdetésnek tulajdonítja, amerre a felhasználó utoljára kattintott.
Tehát ha valaki rákattint a Facebook-hirdetésedre, de nem konvertál, ám később visszatér úgy, hogy a Googleben rákeresett a márkára, akkor az „organic” kapja meg a konverziót – nem a Facebook-hirdetések – mivel az „organic” volt az „utolsó” konverzióhoz vezető érintkezési pont. Vagy, ha pl. egy felhasználó a vásárlási útvonal során interakcióba lépett egy Facebook, majd Google Ads hirdetéssel, de végül a kiküldött hírlevélből hajtotta végre a vásárlást, akkor az Analytics az utolsó érintési ponthoz, vagyis a hírlevélhez fogja rendelni a konverzió, és a konverziós érték 100%-át. A Google Analytics tehát egyszerűen “alulértékeli” a konverziós útvonalban szereplő interakciókat - a mi fenti példánk esetében a FB Ads - jelentős részét. Egy marketinges számára azonban maga a vásárlási útvonal sokkal izgalmasabb információkkal szolgálhat. Ahogy a fenti példák is mutatják, egy konverzió sokkal több annál, mint aminek a Google Analytics rendszerében látszik.
A fentiekkel szemben a PPC csatornák a következő mérési modelleken alapulnak:
-
Facebook Ads – Alapértelmezetten az utolsó érintkezéses modellt, vagyis az 1 napos megtekintést, és 7 napos kattintási ablakot használja. Ez azt jelenti, hogy ha a szállodád Fb hirdetése ma meg is jelent a célcsoportod egy tagjának hírfolyamában, de ő átpörgette a hirdetést, később viszont organikus keresés útján újra Rád talál, és foglal is, a Facebook magához társítja a konverzió 100%-át. Ha pedig ma le is kattintják a hirdetésed a facebookon, és 7 napon belül más forrásból foglalnak, ugyanez történik.
-
Google Ads – A keresési hirdetéseknél alapértelmezetten 30 napos konverziós ablakkal dolgozik. Vagyis azok az emberek, akik rákattintanak egy Google hirdetésedre, majd később visszatérnek egy organikus keresés vagy Facebook-hirdetés stb. révén, a Google Ads eladásának számítanak – DE a Google Analytics a vásárlást NEM a Google Ads szolgáltatásból származóként jelenti meg.
Fontos beszélnünk még a Segített konverzió fogalmáról, mely minden olyan hirdetés vagy forgalmi forrás, mely ugyan a konverziós útvonal része, de nem az utolsó hirdetésre/forgalmi forrásra történő kattintás. A segített konverziók arányára szintén találunk elemzést a GA rendszerében, íme egy példa:
Ez a mutató segít meghatározni a különböző csatornacsoportok segítő arányát.
A Google Analytics a következőképpen számolja ki: Egy csatornacsoport összes segített konverziója osztva a csatornacsoport összes utolsó kattintásával.
-
Minél közelebb áll egy csatornacsoport aránya a 0-hoz, annál valószínűbb, hogy az utolsó kattintás volt, amiről a konverzió megtörtént.
-
Ha egy csatornacsoport aránya 1, vagy 1-hez közeli, akkor nagyjából egyenlő arányban segít a konverziókban, és történnek róla az utolsó kattintások is.
-
Ha egy csatornacsoport aránya nagyobb, mint 1, akkor többet segít, mint ahányszor az utolsó kattintásért felelős.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egyik vagy másik csatorna jobb, vagy hasznosabb, mint a másik, az elemzésük csupán abban segít, hogy lássuk, az egyes eszközök milyen szerepet játszottak a megvalósult konverziókban. A marketing stratégia kialakításánál, a döntéshozatalnál pedig jó tudni, hogy melyek lehetnek azok a csatornák, amik teljesítményüknél fogva nagyobb figyelmet érdemelnek a jövőben!
Összefoglalva pedig egy kis vizuális segítség a mérési modellek áttekintéseként: